قند و شکر

تولید کننده قند کله (خرد و بسته بندی قند و شکر)

قند و شکر

تولید کننده قند کله (خرد و بسته بندی قند و شکر)

قند و شکر

شرکت سیرنگ دانه در زمینه صنایع غذایی پس از طی مراحل قانونی از سال 1384 نسبت به احداث واحدی تولیدی و بسته بندی مواد غذایی در شهرک صنعتی ایوانکی اقدام نموده است.
از آنجایی که مصرف قند کله خرد شده از دیر باز مد نظر مصرف کنندگان محترم بوده اما بخاطر مشکلاتی همچون دانه بندی نامناسب - خرد شدن به روش سنتی - خاکه دار بودن قند شکسته شده و در نهایت استفاده از قند کله نا مرغوب نتوانسته رضایت مشتریان را جلب نماید .
شرکت سیرنگ دانه توانسته است با مد نظر گرفتن مسائل کیفی و بهداشتی و دریافت مجوز های مربوطه با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک و ماشین آلات بسته بندی به تولید انبوه این محصول اقدام نماید

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۱آذر

115

حسین صادقی
۰۹آذر

کاتن قند

حسین صادقی
۰۹آذر


فرایند تولید کله قند


برای تولید قند کله می توان از دو روش استفاده نمود . یکی روش تبلور و دیگری روش قالب و پرس . حال به توضیح هر دو روش می پردازیم :

روش قالب و پرس

این روش معمولا برای تولید کله قندهای کوچک به کار می رود به این صورت که اول بلورهای شکر را خرد نموده سپس با آب خیس می نمایند . در مرحله ی بعد شکر خیس شده را درون یک قالب ریخته و قالب را تحت فشار قرار می دهند . پس از انجام این مرحله کله قند مورد نظر به دست می آید .

روش تبلور

این روش اغلب برای تولید کله قندهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد . نحوه ی کار به این صورت است که نخست شکر را کاملا در آب حل می نمایند ( شربت قند ) و بعد آن را با عبور دادن از فیلتر به طور کامل تصفیه می کنند . در مرحله ی بعد شربت رنگبری می شود که این کار با جذب شدن ملکول های محتوی مواد رنگی که در شربت وجود دارند صورت می پذیرد . پس از مرحله ی رنگبری نخست شربت را تغلیظ نموده و سپس آن را درون قالب می ریزند تا فرایند تبلور شروع شود . در این مرحله دستگاه شتاب دهنده آب را به سرعت از قند خارج نموده و به این ترتیب کله قند تولید می شود . پس از تهیه ی کله قند آن را به گرم خانه منتقل می کنند تا کاملا خشک شود .

شرح کامل خط تولید کله قند به شرح زیر است :

مرحله 1 : در این مرحله چغندر قندهای سالم و رسیده را پس از برداشت از مزرعه به کارخانه حمل می کنند . در آنجا بعد از وزن شدن چغندرها به بخش سنجش عیار چغندر منتقل می شوند . در این بخش با یک دستگاه خاص از چغندرها نمونه گیری می شود تا میزان قند و درصد آن مشخص گردد .

مرحله 2 : در این مرحله چغندر را همراه با جریان آب به جایگاه فرایند منتقل می نمایند . در حین جا به جایی عملیاتی نظیر گرفتن سنگ از چغندرها یا گرفتن علف از چغندرها صورت می پذیرد .

مرحله 3 : پس از انتقال چغندرها به جایگاه فرایند آن ها را با آب و سیستم های شستشو که به شکل نیم استوانه هستند می شویند .

مرحله 4 : در این مرحله برای اینکه بتوان راحت تر و آسان تر قند را از چغندر استخراج نمود آن ها را در دستگاهی که آسیاب خلال نام دارد می ریزند تا چغندرها به شکل خلال ( رشته های باریک ) درآیند . فرم و شکل خلال ها و همچنین ضخامت آن ها نقش مهمی در بازده فرایند عصاره گیری دارد . پس از تهیه ی خلال از چغندرها نمونه گیری می شود تا درصد قند آن ها را طبق آزمایشی که دیژسیون می نامند مشخص کنند . سپس خلال ها را با ترازوهای ویژه ای وزن می کنند تا با کسب اطلاعات وزن و درصد قند بتوانند میزان قندی که وارد فرایند می شود را مشخص نمایند .

مرحله 5 : این مرحله به نام های مختلفی مانند عصاره گیری , دیفوزیون و شربت گیری خوانده می شود و طی آن خلال ها را در دستگاه دیفریون یا دیفیوزر می ریزند و به وسیله ی خاصیت انتشار و فشار اسمزی که در خلال ها وجود دارد از آن ها قند استخراج می کنند . در دستگاه دیفزیون اغلب خلال و آب گرم از دو سمت مخالف هم عبور می کنند به نحوی که از یک سوی دستگاه شربت خام استخراج می شود و از سوی دیگر تفاله ی خلال ها .

حسین صادقی